© copyright s.v.Tivoli
2012-14

FAMILIEFIETSTOCHT TWEEDE PAASDAG

(21 april 2014)

(een coproductie van Fred vander Horst en Jack Engelen)

Inleiding

Op maandag 21 april (tweede paasdag) stond na enige tijd van onderbreking weer eens een familiefietstocht op het programma. Natuurlijk is dat een goed initiatief van de activiteitencommissie, maar helaas werd dit niet op de juiste waarde geschat. Vooraf hadden zich ondanks verwoede pogingen van diverse mensen slechts 14 deelnemers aangemeld en uiteindelijk zijn er 12 deelnemers aan de start verschenen. Daarmee is de opkomst ronduit tegenvallend te noemen en de organisatoren van evenementen (in de meeste gevallen de activiteitencommissie) weten ook niet meer hoe deze negatieve spiraal te doorbreken. Toen het regelen van activiteiten een tijdje op een vriespunt stond, was de kritiek in de trant van “er wordt hier nog maar weinig extra’s geregeld” of wat daar op lijkt, niet van de lucht. En nu er anno 2013-2014 weer een volwaardig activiteitenprogramma wordt aangeboden, laten velen, waaronder diezelfde criticasters, het massaal afweten. Jammer en met name zonde van de moeite en tijd, die hier door goedwillende vrijwilligers is en wordt in gestoken. Onderstaand toch een verslag van deze, ondanks alles, toch zeer geslaagde activiteit.

Verslag

Het weer was goed, behalve de opkomst, die viel zwaar tegen. We zijn uiteindelijk toch maar van start gegaan met 12 deelnemers (7 kinderen en 5 volwassenen), verdeeld over 2 groepen, ieder met enkele jeugdspelers en natuurlijk begeleiding erbij. De eerste groep bestond uit Milton en Kischendra (de kinderen van onze ingehuurde paashaas Nouschka), Emiran en zijn opa Ibat en Leny en Rudi Sanders. Groep 2 had Djah en Nday Montero, Mervan en Mennan Arici en Henk Rennenberg, Judith Montero in de gelederen. Er werd vertrokken vanaf de Heihoef, groep 1 om 11.45 uur en groep 2 om 12.00 uur en dan van daaruit richting motel. Via het Natlab voerde de route naar de onbekende bestemming, ergens in Waalre. We hadden ook een heuse paashaas, die zeer goed was in het verstoppen van eieren. Fred had op de route plaatjes opgeplakt, hoe je moest fietsen, zodat je niet telkens op een map of zo hoefde te kijken. Dat was een goed idee, kon je beter vaart maken. Redactielid Jack Engelen was ook aanwezig voor de foto’s en Fred vond dat mooi, zeker omdat Jack de paashaas en Fred naar de tussenstop van de tocht kon rijden. Die stop bleek bij herberg ’t Loon te zijn ergens tussen Waalre en Valkenswaard en daar aangekomen, gingen paashaas Nouschka en Fred de eieren verstoppen. Wij als organisatie zaten amper of de eerste groep kwam om 12.45 uur al aan gefietst, het was alleen vreemd, dat dit groep 2 was. De groep van Judith kon dan ook beginnen met eieren zoeken, maar ze moesten wel van de kippen der eieren afblijven. Ieder mocht er vijf zoeken, en die werden dan ook zo gevonden. Ja, waar blijft dan die tweede groep, groep 1 dus, vroegen wij ons af. Gebleken is, dat die na twee aanwijspijltjes al het spoor bijster waren, maar door middel van de plattegrond, die ze hadden meekregen als nood, kwamen ook zij iets na 13.00 uur aan bij ‘t Loon. Beide groepen moesten tijdens de pauze ook nog 2 opdrachten uitvoeren, nl. wat plaatjes raden, karikaturen van stripfiguren voor de jeugd en karikaturen van verschillende bekende mensen uit diverse categorieën voor de volwassenen. De groep van Judith was hier de beste in en die hebben dan ook deze editie gewonnen. De thuisblijvers hebben verloren, zo gaat dat. Rest mij om Angelique en de rest van mijn medecommissieleden van de activiteitrencommissie te bedanken, en ook de deelnemers Milton, Kishendra, Emiran, Mervan, Mennan, Djah, Nday, Judith, Leny, Ruud, Henk en Ibat. En natuurlijk Nouschka, onze eigen paashaas. De groetjes, Fred vander Horst.

Tot slot

Het is maar goed, dat dit verhaal uiteindelijk een coproductie van Fred en mij is geworden. Zo kan ik ook de man, die deze tocht heeft uitgezet en op een fantastische manier heeft ingevuld, daarvoor bedanken. Fredje, het was een puike prestatie. Namens iedereen bedankt.